|
DOI: 10.46698/VNC.2023.87.48.006
THE ALANIC GLOSSES: BETWEEN CHRISTIANISM AND PAGANISM
A. Alemany
Известия СОИГСИ. 2023. Выпуск 48 (87).
Аннотация: Цель предлагаемой статьи состоит в том, чтобы подчеркнуть важность некоторых
аланских глосс в греческом литургическом манускрипте Q12 из собрания Библиотеки Акат‑
демии наук в Санкт‑Петербурге в изображении некоторых христианских реалий, кото‑
рые позже стали частью осетинских языческих традиций.
Ключевые слова: аланские глоссы, христианство, язычество.
Загрузить полный текст Образец цитирования:: Alemany, A. The Alanic Glosses: between Christianism and Paganism //
Известия СОИГСИ. 2023. Вып. 48 (87). С. 123‑128. (на англ. яз.)
DOI 10.46698/VNC.2023.87.48.006
+ Список литературы1. On this issue [11]; for the initial period until 932, see [12; 1912, 13, 1335-36] is still
useful for a brief survey on the origins and history of the metropolitan see of Alania.
2. Ep. 51 (ed. Jenkins-Westerink CFHB vi, p. 278^9-11) εἴς τε τὸν φωτισμὸν τοῦ τῆς Ἀλανίας
ἄρχοντος καὶ εἰς τοὺς ὅσοι σὺν αὐτῷ κατηξιώθησαν τοῦ ἁγίου βαπτίσματος.
3. Ep. 52 (ed. CFHB vi, p. 284^83-84, 286^87-88) τῆς ὑψελοτέρας τάξεως τοῦ ἔθνους ὑπαρχόντων
καὶ οὐ τῶν ἀρχομένων ἀλλὰ τῶν ἄρχειν λαχόντων… τοὺς μέγα δυναμένους εἰς ἐναντίωσιν
τῆς τοῦ παντὸς ἔθνους σωτερίας.
4. Ibn Rusta Kitāb al‑A‛lāq al‑nafīsa ed. de Goeje BGA vii1892, p. 148 wa‑malik al‑Lān
fī nafsa naṣrānī wa‑‛āmmat ahl mamlukathu kuffār ya‛budūna al‑aṣnām; similar reports in
Ḥodūd al‑‛ālam 48 (ed. Sotūde, Tehrān 1340 / 1962, p. 191) and Gardīzī Zayn al‑aḫbār (ed.
Ḥabībī, Tehrān 1347 / 1968, p. 595), where the Alan king is presented as a Christian (tarsā),
but the people of his kingdom as heathens (kafir) and idol worshippers (bot parast).
5. Ep. 52 (ed. CFHB vi, p. 284-86^77-79) оὕτως ἀθρόον ἡ μετάστασις τῆς ἐθνικῆς ζωῆς πρὸς
τὴν ἀκρίβειαν τοῦ εὐαγγελίου τὸ ῥᾴδιον οὐ καταδέχεται.
6. Ep. 133 (p. 434^61) τοῦ ἀθέσμου γάμου, cf. Ep. 52 (p. 284^75-76) τῶν τε κατὰ γάμον ἐνα-
ντιουμένων πραγμάτων τῇκαταστάσει τῆς ἐκκλησίας “matters respecting marriage which
are opposed to the Church order”; Ep. 135 (p. 438^29) τῆς σαρκὸς ἐλέγχεται ἡ ἀσθένεια; as
for polygamy, cf. the Ossetian “nominal wives” [6, 108 Iron номылус, Digor номбæлуосæ],
similar to concubines but enjoying more personal freedom, current until the annexation to
Russia and beyond.
7. Al-Mas‛ūdī Murūǧal‑ḏahab ii42-45 (ed. Pellat 1962-71, §§ 479-80). A. Vinogradov
[12, 12] relates the expulsion of bishops and priests to the defeat of the Alans by the Khazars
as recorded in the Cambridge document, which would have restored the former Khazar-Alan
alliance and resulted in a rupture with Byzantium and a rejection of Christianity.
8. See: [14, 127, 343, 349 (Notitia11^63, followed by 12^61 under the Comneni, in both cases
ξα´ Ἀλανία)].
9. Theodore of Alania 23-24 (PG 140, c. 409) καὶ προσκυνοῦσι μὲν οὐ γλυπτοῖς, δαιμονίοις
δέτισιν ἐν τοῖς ὑψηλοῖς. χριστιανοὶ δὲ μόνον ὀνόματιἈλανοί.
10. William of Rubruck xi.1-2 (ed. van den Wyngaert 1929, 191-2)omnia ignorabant que
spectant ad ritum christianum, solo nomine Christi excepto … quia ignorabant tempora ieiunii:
nec poterant custodire etiam si cognouissent.
← Содержание выпуска
|